Olie en gas kunnen flink duurder worden als de onrust in het Midden-Oosten verder toeneemt, waarschuwt het Institute of International Finance (IIF) in een nieuw rapport.

De bankenclub schat de kans op escalatie op een kleine 30 procent. Maar de gevolgen voor de energiemarkt kunnen groot zijn.

“De potentiële impact van een verstoring van de aanvoer op de energieprijzen hangt af van de duur en de ernst van de verstoring”, zo stellen de auteurs van het rapport. “Hoewel het moeilijk te voorspellen is hoeveel en hoelang energieprijzen zouden stijgen, gaan we ervan uit dat de olie- en gasprijzen in 2024 met 40 procent zouden stijgen.”

“Samen met de stijging van de olie- en aardgasprijzen zouden ook de vracht- en verzekeringskosten aanzienlijk toenemen, wat zou leiden tot inflatoire druk”, schrijft het IFF.

Dat zou slecht nieuws zijn voor de Europese Centrale Bank (ECB), die de inflatie juist verder omlaag wil krijgen naar een niveau van gemiddeld 2 procent. Dit zou het mogelijk maken om de beleidsrente te verlagen en zo de economie een extra impuls te geven.

Olie- en gasprijzen kunnen fors stijgen, als deze 2 conflicten in het Midden-Oosten escaleren

In het scenario van stijgende energieprijzen gaat het IFF ervan uit dat de Verenigde Staten en zijn bondgenoten er niet in slagen om de aanvallen van de Jemenitische Houthi-rebellen in de Rode Zee te stoppen.

In dat geval zouden de rebellen kunnen besluiten om ook olietankers en grondstofschepen aan te vallen, waarschuwt het IFF.

Lees ook: 3 redenen waarom het Westen de raketaanvallen van Houthi-rebellen op schepen in de Rode Zee niet kan stoppen

Ondertussen zou het conflict tussen de militante beweging Hezbollah in Libanon en Israël kunnen escaleren. Als Iran, dat Hezbollah steunt, daar ook bij betrokken raakt, kan dat tevens de scheepvaart in de Straat van Hormuz verstoren.

"Ongeveer 30 procent van de wereldwijde olieconsumptie passeert door deze zeestraat en een groot deel van de olie-export van Saudi-Arabië, Irak, Iran, de Verenigde Arabische Emiraten, Koeweit en lng [vloeibaar aardgas dat per schip wordt vervoerd, red.] uit Qatar gaat er ook doorheen", aldus het rapport.

LEES OOK: 2 redenen waarom het effect van de Rode Zee-crisis op de inflatie beperkt blijft, volgens zakenbank Goldman Sachs